Sporen in de Grote kerk van Steenwijk

Herinneringsdoosjes – maken van een gezamenlijke monumentale installatie in de kerk
Discipline: Cultureel Erfgoed, beeldend en taal
Vorm: bezoek aan de Grote Kerk en workshop
Door: Stichting Grote Kerk Steenwijk en CultuurKlik
Docent: Corina Broers
Voor: Groep 7 en 8
Duur: 90 minuten
Locatie: Grote Kerk Steenwijk, Kerkstraat 16, Steenwijk
Begeleiding vanuit school: 2 begeleiders
Periode: maart – juni 2024

Thema
Kerk | Erfgoed | Filosoferen | Verbeelden

Kerndoelen
Sluit aan bij Oriëntatie op jezelf en de wereld 51 en 52 | Kunstzinnige Oriëntatie 54, 55 en 56

Educatie
Scholen ontvangen, voorafgaand aan de activiteit, voorbereidend lesmateriaal

Over de Grote Kerk

Van verre zie je de toren van de Grote of Sint Clemenskerk van Steenwijk al tegemoet. Die toren en de kerk zelf zijn niet altijd zo immens groot geweest. Omstreeks 900 werd in Steenwijk een kleine houten kerk gebouwd. Daarna werd er een kerk van steen gebouwd en ‘groeide’ het gebouw in de loop der jaren. Het oudste deel van de kerk van nu bestaat uit het in 1409 gebouwde koor.
In 1558 viel door een zware storm de torenspits bovenop de kerk. Het hele dak was daarbij ingestort. Zo kwam er een nieuwe toren en een nieuw dak. En ook pas geleden is er weer gebouwd en verbouwd.

In en om het gebouw heeft zich veel afgespeeld. De kerk was lange tijd het hart van Steenwijk. Mensen vonden er betekenis, verbinding, vreugde, verdriet, troost en liefde. Bijna alle inwoners van Steenwijkerland hebben wel een herinnering aan de kerk of kunnen een verhaal vertellen over de Grote kerk. Sommige eeuwenoude verhalen zijn nog steeds zichtbaar, voelbaar en hoorbaar in het gebouw, mits … je goed kijkt en luistert.

Over het bezoek ‘Op zoek naar sporen’

De leerlingen gaan in kleine groepjes een vooronderzoek doen bij de grafzerken in de kerk d.m.v. het beantwoorden van een vragenlijst; want wat staat er eigenlijk op een oude grafzerk van heel lang geleden en wat zouden bepaalde afbeeldingen kunnen betekenen. Misschien zegt het wel iets over de persoon voor wie de grafzerk ooit was bedoeld en hoe deze persoon herinnert wilde worden. Wat zijn de verschillen met de Nederlandse taal van toen en nu? D.m.v. delen van de grafzerken over te trekken op papier met conté gaan de kinderen stukjes van de zerken verder onderzoeken, letters verzamelen, ervaren en reconstrueren. Ook denken ze na over het gebruik en de waarde van deze zerken wat nu een beeldbepalende en monumentale waarde heeft in de grote kerk van Steenwijk.

Over de workshop ‘Herinneringsdoosjes’

Onder leiding van beeldend docent Corina Broers gaan de kinderen individueel op een creatieve wijze werken aan persoonlijke herinneringsdoosjes, waar onder meer de verzamelde letters en afbeeldingen uit het vooronderzoek in verwerkt kunnen worden. De leerlingen gaan nu ook zelf nadenken over wie zij zijn en hoe dat zichtbaar in een doosje gestopt kan worden d.m.v. allerlei verschillende materialen die door de docent zijn ingezameld. De kinderen nemen van huis ook zelf twee of drie kleine voorwerpjes mee die in het doosje gestopt kunnen worden; zoals schelpjes, steentjes, kleine popjes, enz.
Deze doosjes worden een gezamenlijke monumentale installatie in de kerk. Het werk blijft enige tijd in de kerk tentoongesteld en kan mogelijk na afloop van het project worden opgehaald.

78E Grote Kerk1

78E sporen1

 

78E sporen3

78E sporen3