Workshop bij Alice in Verwonderland*

Discipline: literatuur
Door: Theatergroep UKIYO
Voor: groep 5 en 6
Duur: 1,5 uur
Max. aantal leerlingen: 30
Beschikbaarheid: november, februari t/m mei (voorkeur voor november en februari)
Planning: een week voor ze de voorstelling kijken
Voorbereidingen: lezen van het boek, minimaal 3 hoofdstukken

Kerndoelen
Sluit aan bij kerndoelen: 54 en 55

Benodigdheden:
Een lokaal/ruimte voor de kinderen om in groepjes te werken, pen en papier, (digi)bord of flip-over. uitgeprinte scènes; wij nemen meerdere versies van het boek Alice in Wonderland mee.

Over de workshop

Wordt gegeven door twee docenten (acteurs uit de voorstelling)
Alice in Wonderland is wereldliteratuur! Een echte klassieker die niet alleen tot de verbeelding spreekt op het toneel, maar ook in het prachtige boek van Lewis Carroll. Het boek zit vol met interessante taal, grappige wendingen en verborgen schatten. In deze workshop duiken we met de kinderen in de taal van Alice in Wonderland.

Als voorbereiding hebben de kinderen in de klas een stukje in Alice in Wonderland gelezen (minimaal drie hoofdstukken).

We beginnen de workshop met voorlezen: De acteurs lezen een stuk met veel dialoog voor uit het boek en daarna gaan we met de klas meerdere dingen uitzoeken en op het bord zetten:

  • Wie is Alice? Hoe lezen we dat in de tekst? Wat gebeurt er met haar? Hoe reageert zij op dingen? We zoeken het ‘personage’ uit.
  • Dan kijken we wat er nou eigenlijk staat en gezegd wordt. Alice in Wonderland zit vol grappige taal. Samen zoeken we uit wat voor dingen we tegenkomen in Alice, en die schrijven we op het bord, en we leggen uit hoe ze werken. Denk aan: logisch - onlogisch (zoals bij ‘omgekeerde wereld’) / taalverwarring / spraakverwarring / letterlijk - figuurlijk / argumentatie.

Nu hebben de kinderen een basis, en staan er op het bord allemaal dingen die ze geleerd hebben. Met deze basis gaan we samen met de kinderen korte scènes uit de voorstelling lezen. Weten de kinderen wat er nu precies raar of onlogisch of verwonderlijk is aan die scènes?

Daarna gaan de kinderen zelf aan de slag om een dialoogje te maken. We hebben het eerst nog over dialoog: Wat is een dialoog? Is dat anders in een boek dan in een toneelstuk? Hoe schrijf je een dialoog?

In tweetallen maken ze een grappig dialoogje voor Alice en een ander personage (ze kunnen kiezen uit de dieren uit de voorstelling, of zelf een dier bedenken). De docenten/acteurs lopen door de klas en geven tips en feedback.

Ten slotte lezen de kinderen die dialogen voor aan de rest van de klas - of als ze dat willen, kunnen de acteurs het voorlezen.

*Deze workshop is passend bij de voorstelling Alice in Verwonderland.

56W-alice-speerpunt

36W-Alice2

36W-Alice3