Schipper mag ik over varen

Discipline: erfgoed/muziek
Vorm: workshop
Door: Scala Centrum voor de Kunsten
Voor: groep 1 en 2
Duur: 60 minuten
Locatie: op school, in de klas, voorkeur speellokaal

Thema
Bewust leren kijken naar de omgeving. Kijk daar is water: sloten, grachten, plas/meer.  Wat voor boten zie je? Muzikale verkenning van onderwerpen uit de directe omgeving van het kind. Deze onderwerpen worden zingend, spelend, bewegend en luisterend verkend.

Kerndoelen
Sluit aan bij kerndoel en 12, 54, 56 en 57

Leerdoelen muziek

  • Eenstemmige, korte en ritmisch eenvoudige liedjes, verbonden met het thema
  • Eenvoudige structuren met veel herhalingen in de tekst en de melodie
  • De maat spelen bij liedjes
  • Spelen van tegenstellingen: hard-zacht, snel-langzaam
  • Bewegen bij - of naar aanleiding van (dans- en speel)liederen
  • Luisteren: geluiden herkennen
  • Muziek bewegend volgen en uitbeelden in gebaren en bewegingen

Over de workshop
In Steenwijkerland  zijn allerlei grachten en vaarten. En er is een jachthaven. De leerlingen zien vast regelmatig boten op het water liggen. Misschien hebben opa en oma een boot of mogen ze wel eens mee met vrienden. Wat voor boten zijn er allemaal. Maken ze ook geluid. En wat hoor je op het water? Oh... en als je op een zeilboot vaart en het gaat stormen en het water loopt in de boot…

In deze workshop gaan we allerlei boten bekijken. We zingen, maken geluiden, beelden uit, bewegen, dansen en spelen op muziekinstrumenten. Roeien, het anker uitgooien, hozen, de boot repareren, het zeil hijsen. Met de jongleerdoeken maken we woeste golven op de muziek,  een groot zeil op de zeilboot, we poetsen de boot. We maken zeemansmuziek en zingen ‘Schipper mag ik overvaren?’ En hoe varen we over? Met muziek maken natuurlijk.

1 2 Schipper mag ik over varen 1 

1 2 Schipper mag ik over varen 2

1 2 Schipper mag ik over varen 3