Weeshuis aan het water

Deze nog check qua tekst en datums etc – zie map aanbod

Discipline: Cultureel Erfgoed
Vorm: speurtocht met opdrachten in het museum, maar ook buiten, in de oude kern van Blokzijl
Door: Museum Het Gildenhuys
Voor: groep 5 en 6
Duur: 120 minuten
Max. aantal leerlingen: 30 - graag bij iedere 5 à 6 kinderen een volwassen begeleider
Locatie: Museum Het Gildenhuys in Blokzijl
Overige: het museum maakt rechtstreeks met de school een afspraak voor het bezoek

Thema
Kleding, werken, school en straf

Kerndoelen
Sluit aan bij wereldoriëntatie en de kerndoelen: 51, 53 en 56

Vakken
Sluit aan bij: Canon van Steenwijkerland, aardrijkskunde, taal

Bijzonderheden
De kinderen krijgen bij de introductie een rugzakje, waarin een opdrachtenboekje en een potlood. Het overige benodigde lesmateriaal is in het museum aanwezig.

Over de speurtocht

Weeshuis aan het water laat de leerlingen op zoek gaan naar de geschiedenis van Blokzijl, dat oorspronkelijk aan de Zuiderzee lag en een belangrijk handelspunt was. Naar aanleiding van een waargebeurd verhaal over een jongen die vroeger in het weeshuis van Blokzijl woonde, en die niet zo braaf was, heeft het museum een project ontwikkeld over het leven in zo’n weeshuis.

De leerlingen kruipen als het ware ‘in de huid’ van twee weeskinderen die in het toenmalige weeshuis woonden. Ze maken mee hoe de twee er woonden, leerden, leefden en werkten(!). De sporen van die tijd zijn nog steeds terug te vinden in de oude kern van het stadje en daarom gaan de leerlingen ook buiten het museum op zoek.

Aan de hand van opdrachten die het inlevingsvermogen stimuleren, het zoeken van voorwerpen en het analyseren van beeldmateriaal speuren de kinderen naar hoe het was om vroeger als kind in een weeshuis te wonen. Omdat de speurtocht deels buiten plaatsvindt is het belangrijk om voor de kleding van de kinderen rekening te houden met het weerbericht.

56E Weeshuis 3

56E Weeshuis 3

56E Weeshuis 3