Escaperoom

Interactief escape-spel ‘Het Mysterie van het nimmer geschreven boek’

Discipline: literatuur
Vorm: Workshop | Bibliotheekbezoek
Door: Bibliotheek Kop van Overijssel - KennisLab
Voor: groep 5 en 6
Duur: 60 minuten
Locatie: Bibliotheek Steenwijk | Bibliotheek Vollenhove | Bibliotheek Oldemarkt
Periode in te plannen: maart 2023 en april 2023
Max aantal inschrijvingen: 18 groepen

Thema
Boeken | Informatievaardigheden | Geschiedenis van de boekdrukkunst en het bibliotheekwezen

Kerndoelen
Deze workshop sluit aan bij de kerndoelen Nederlands 1 tot en met 9 , Geschiedenis 52 en 56 Kunstzinnige Oriëntatie

Over het bibliotheekbezoek

Speel dit interactief escape-spel “Het mysterie van het nimmer geschreven boek in de bibliotheek van Steenwijk, Vollenhove of Oldemarkt. De klas wordt in groepjes gedeeld en elk groepje speelt een spelonderdeel. In dit interactieve spel gaan de leerlingen aan de slag met boeken, informatievaardigheden en de geschiedenis van de boekdrukkunst en het bibliotheekwezen.

Over het interactieve escape-spel

In dit interactieve spel gaan de leerlingen aan de slag met boeken, informatievaardigheden en de geschiedenis van de boekdrukkunst en het bibliotheekwezen. Door de tijd van de eerste kleitabletten en papyrusrollen, naar de handgeschreven boeken om zelf geheimen te ontrafelen en hints te ontvangen, die kunnen leiden tot het ontdekken van de codes via ‘echte’ uitleenkaarten en apparatuur uit vervlogen tijden.

De groepen gaan op hoge snelheid door de Bibliotheek en lenen boeken voor een recordtijd, ontdekken de boekdrukkunst om de code te kraken van het mysterie van het verdwenen boek. Het spel bevat meerdere spelonderdelen, waarin de klas in de tijd ‘verdwijnt’ om het mysterie van het nimmer geschreven boek te onthullen. Spelelementen uit escaperooms en bordspelen.

Er wordt gebruik gemaakt van een boekenreeks, spannende verhalen en ‘ouderwetse bibliotheek apparatuur’ gecombineerd met hedendaagse technieken. Spanning, overwinningsgevoel, goede samenwerking en leesbevordering zijn reële gevolgen van dit dynamische bibliotheekbezoek.

56E Escaperoom4

56E Escaperoom4

56E Escaperoom4
56E Escaperoom4