Groeten uit...

art-mail

Discipline: Beeldend
Vorm: workshop
Door: Renske Leeuw
Voor: groep 7 en 8
Duur: 90 minuten
Max. 30 leerlingen per workshop, met aanwezigheid van de docent
Locatie: eigen klaslokaal of handenarbeidlokaal
Max. 30 leerlingen per workshop, met aanwezigheid van de docent
Materialen die de school levert: potten water

Kerndoelen
Deze workshop sluit aan bij de kerndoelen 54 en 55 Kunstzinnige Oriëntatie en orïentatie op jezelf en de wereld om je heen

Ansichtkaart

Als je jarig bent is het leuk om een wenskaart te ontvangen. Vaak staat er een tekst op: “van harte gefeliciteerd” of zoiets met een grote taart op de voorkant en op de achterkant je naam en adres en een verhaaltje van de afzender. Deze kaarten, ansichtkaarten of prentbriefkaarten stuurde men al in de 17e eeuw, maar toen werden ze persoonlijk bezorgd en dat was heel duur, dus niet veel mensen deden dat. Later werden de ansichtkaarten machinaal gemaakt en kwamen er ook postzegels en toen konden veel meer mensen elkaar een kaartje sturen.

Het woord ansichtkaart komt uit het Duits: Ansichtskarte, een kaart met een afbeelding was in Duitsland al eerder in gebruik dan in Nederland. Hier kwam de PTT in 1871 met een briefkaart, waar al een postzegel op gedrukt stond. Daarna kwamen langzamerhand de afbeeldingen, teksten en rijmpjes op voorgedrukte kaarten in de verkoop en kon je op de achterkant je eigen verhaal schrijven.

Over de workshop

De leerlingen gaan net als bij de oude ansichtkaarten in zwart, wit en grijstinten een kaart maken van de fijnste, mooiste of beste plek van hun buurt, dorp of stad. Ze tekenen en schilderen de kaart met Oost-Indische inkt met een kroontjespen, penseel en verschillende technieken. De docent bespreekt van tevoren met de leerlingen dat ze na moeten denken over een plek die zij het tofst vinden in hun omgeving. Daar maken ze een foto van en die nemen ze uitgeprint mee naar school of die wordt op school uitgeprint, dat kan de school zelf beslissen. Of ze nemen een bestaande foto mee uit de plaatselijke krant of van een website.

Op de voorkant van de kaart gaan ze de foto natekenen met OI-inkt en een kroontjespen, ze schilderen met water en OI-inkt met een penseel en maken gebruik van de nat-in-nattechniek. Daarbij schrijven ze waar de plek is, bijvoorbeeld: “groeten uit Steenwijk”. Op de achterkant tekenen ze een zelfportret-postzegel, adreslijntjes en ze schrijven waarom hun gekozen plek de beste plek van de omgeving is. Bijvoorbeeld “Dit is de mooiste plek van Ossenzijl omdat ik hier altijd met mijn vriendinnen afspreek en we zitten in de zomer altijd aan het water” of “Dit is mijn lievelingsplek in Vollenhove omdat ik hier altijd ga skaten met mijn vrienden.”

Optioneel: Als de kaart klaar is maken de leerlingen een foto van de kaart, van de voor- en achterkant en die kunnen ze dan naar verschillende mensen opsturen via de elektronische post, via mail dus.
Zo versturen ze hun eigen kunstwerk meerdere malen naar familie, vrienden of andere scholen.

7 8 Groeten uit 4 365

7 8 Groeten uit 4 365

7 8 Groeten uit 4 365

7 8 Groeten uit 4 365