De Schoolschrijver - maandprogramma

Verbeter in een paar lessen het taalplezier van je leerlingen!

Discipline: taal en literatuur
Vorm: digitaal lessenpakket
Door: Bibliotheek Kop van Overijssel
Voor: groep 3 en 4
Duur: 6 digibordlessen van 30 minuten
Locatie: op school, klaslokaal
Max. aantal inschrijvingen: 12 groepen
Periode: Leerkracht geeft bij aanmelden het gewenste programma en de gewenste startweek door.
Twee weken voorafgaand aan de startweek ontvangt hij/zij toegang tot de online omgeving.

Kerndoel
Nederlands 1, 2 en 9

Over het programma
Met ‘De Schoolschrijver’ verbeter je in een paar lessen het lezen en schrijven van je klas en het taalplezier van je leerlingen. Bovendien krijg je als leerkracht zelf nieuwe ideeën voor inspirerende lesopdrachten. De digibordlessen met bekende kinderboekenschrijvers zorgen voor een betere woordenschat, meer leesmotivatie en meer zelfvertrouwen bij lezen en schrijven.

Het is niet noodzakelijk dat de kinderen alle letters al kennen. Vervang een paar stellessen door een maandprogramma en je kunt na een korte voorbereiding aan de slag.

De maandprogramma’s stimuleren kinderen in groep 3-4 om actief verhalen te maken en het maakt ze nieuwsgierig naar boeken (voor)lezen. Zo krijgen kinderen die beginnen met lezen en schrijven een fundament aangereikt voor taalplezier en taalvaardigheid. Ze ontdekken wat ze allemaal al kunnen met letters en woorden, en dat geeft zelfvertrouwen en zin in nog meer spelen met taal. 

Er kan gekozen worden uit de volgende 2 maandprogramma’s:

1. ZIN IN VERZINNEN - Schrijf en teken jouw verhaal

In zes digibordlessen van dertig minuten laten kinderboekenschrijver Maranke Rinck en illustrator Martijn van der Linden zien hoe je samen verhalen verzint, personages tekent en alles opschrijft. De twee zijn bekend van o.a. Knikkeruil en Bob Popcorn. Met aansprekende schrijf- en tekenopdrachten gaan de leerlingen daarna zelf figuurtjes bedenken, tekenen en hun avonturen opschrijven.

Les 1: Hoe kunnen letters je helpen om een verhaal te verzinnen? En hoe teken je met letters?
Les 2: Wat maakt een verhaal grappig? Hoe verzin je zelf een grappig verhaal?
Les 3: Hoe verzin je een grappig figuurtje om te tekenen?
Les 4: Hoe begin je een verhaal met je zelfbedachte figuurtje?
Les 5: Hoe maak je een verhaal met een begin, een midden en een einde?
Les 6: Hoe maak je met jouw verhaal en je tekeningen een boek?

2. TAALKABAAL - Lezen en schrijven met groep 3-4

In Taalkabaal laten kinderboekenschrijvers Erik van Os, Aby Hartog en Brenda Heijnis leerlingen van groep 3-4 ontdekken hoe je kunt spelen met letters, woorden en klanken. In zes digibordlessen van dertig minuten geven ze de leukste voorbeelden en opdrachten, en daarna gaat de leerkracht zelf met de groep aan de slag. Liedjes zingen, rijmpjes lezen, moppen vertellen en taalspelletjes spelen.

Les 1: Hoe kun je spelen met woorden door te overdrijven?
Les 2: Hoe speel je met woorden? En waarom is dat leuk?
Les 3: Hoe verzamel je rijmwoorden? En hoe maak je er een verhaaltje van?
Les 4: Hoe kun je een nieuw versje maken met een bestaand liedje?
Les 5: Hoe maak je nieuwe woorden? En wat betekenen die dan?
Les 6: Hoe vertel je een mop? En hoe bedenk je een grappig verhaaltje?

3 4 Schoolschrijver maandprogramma 2

3 4 Schoolschrijver maandprogramma 1

3 4 Schoolschrijver maandprogramma 3